Vaikuttajamarkkinointi on yksi suuri salaisuuksien kammio

Pari vuotta sitten en olisi osannut edes kuvitella, että suurin osa työstäni tapahtuisi sosiaalisessa mediassa. Nyt yhteistyötarjouksia tulee jatkuvasti. Minua kysytään mainostamaan niin kosteusvoiteita, parturipalveluita, nettikasinoita kuin hierontoja. Tarjouksia tulee oikeastaan kaikkeen mitä kuvitella saattaa.  

Suurin osa tarjouksista kuitenkin karsiutuu pois ensimmäisten kolmen sähköpostin aikana. Pyrin pitämään linjan, etten mainosta mitään mikä ei tunnu omalta jutulta. Linjanveto on kuitenkin hyvin hankalaa. On lähes mahdottomuus perehtyä sataprosenttisesti tuotteeseen, sen valmistusketjuun, ympäristövaikutuksiin ja yrityksen arvoihin.  

Vaikeaksi linjanveto menee kun fyrkkaa tarjotaan ruhtinaallisesti pienestä työstä. Teemme työtä, jotta saamme rahaa ja laskut maksettua. Miksi sitten kieltäytyisin tarjouksista yritysten kanssa, joiden arvot eivät ole täysin kunnossa, mutta muutamasta julkaisusta laskuttaisin kolminkertaisesti suomalaisen kuukauden keskipalkan verran?  

Hyvänä esimerkkinä tästä toimii nettikasinot. Nettikasinot kosiskelivat minua yhteistyöhön tasaiseen tahtiin vuoden 2021 loppuun saakka. Pyynnöt loppuivat sillä lainsäädäntö muuttui ja kasinoiden mainostamisesta verhoiltuna ”omaksi iloksi pelailuun” tuli laitonta.  

Yksi parhaista tarjouksista nettikasinoilta piti sisällään yhden 15 sekunnin Instagram-stoorin viikossa useamman kuukauden ajan. Tästä helposta muutaman minuutin hommasta minulle luvattiin 8000€ alv 0 % kuukaudessa. Tarjouksesta kieltäytyminen oli vaikeaa, mutta ei ole kaduttanut. Olen päässyt tekemään yhteistyötä monien hienojen yritysten kanssa ja tämä ei varmasti olisi ollut mahdollista jos storyt olisi sisältänyt viikottaisia nettikasinoiden mainoksia. 

Jos linjanveto valittujen yhteistöiden kohdalla on vaikeaa, on sitä myös hinnoittelu. Vaikuttajien kesken hinnoista puhuminen tuntuu olevan tabu ja siksi oman työn hinnoittelu sosiaalisessa mediassa tuntuu hankalalta. Alalla aloittelevat lähestyvät minua usein kysymyksellä ”mitä tällaisesta kannattaa pyytää?”. 

Rehellinen vastaukseni on: en tiedä.  

Vaikuttajat eivät puhu toisilleen hinnoista, mikä johtuu suurella todennäköisyydellä pelosta. Pelosta, että joku toinen tulee ja vie sun duunit. Ja tämähän on täysin ymmärrettävää – varsinkin tapauksissa joissa mainostat samoja asioita kuin suurin osa muistakin vaikuttajista. Salihousuihin, hampaidenvalkaisuun ja erilaisiin terveystuotteisiin löytyy kyllä mainostajia edullisesti. Tai jopa ilmaiseksi. Kunhan saa kalsarit postissa niin rupeaa julkaisua tippumaan. 

Kun mainostajia löytyy myös tuotepalkkiolla, miksi maksaa vaikuttajalle rahallista korvausta? Tästä oivana esimerkkinä vastikään julkiseen keskusteluun nousseet tapaukset, joissa vaikuttajien näkyvyyttä ja mainontaa odotetaan ilmaiseksi. Oletetaan siis, että teet työtäsi ilmaiseksi. Nämä tarjoukset ovat minullekin valitettavan tuttuja.  

Helpotusta työhön kohdallani on tuonut vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneet yritykset. Teenkin jo puolet yhteistöistäni toimistojen kautta. Toimistoilta saa ammattilaiset hoitamaan yritysten kanssa kontaktoinnin, ammattikuvaajan joka tulee paikalle sovittuna aikana ja tekstien kirjoittamiseen apua ihmiseltä, jolla pysyy muukin kuin sormet kädessä.  

En vieläkään tiedä tarkalleen mitä minun tai saatikka muiden kannattaa yhteistöistä laskuttaa. Hinnoitteluun kun vaikuttaa niin moni asia. Sen sijaan olen kantapään kautta oppinut muutamia sudenkuoppia ja kompastuskiviä vaikuttajamarkkinoinnissa. Tässä niistä muutamia: 

– Älä sovi mitään puhelimitse tai vain Instagram Direct -viesteillä. Tee aina yhteistyön laajuudesta, kestosta ja hinnoittelusta tarkka erittely sähköpostitse. Jos haluat olla särmä, varma ja elää huolettomasti, kirjoita yhteistyösopimus. Tarkista myös käyttääkö yritys tuottamaasi sisältöä myös jatkossa mainonnassaan. 

– Kysy heti neuvotteluiden alussa mitä asioita asiakasyritys haluaa tuoda esille. Onko kyseessä suora tuotteen mainonta vai haluaako asiakas tuoda myös yrityksen arvoja tai toimintatapoja esille.  

– Kysy yrityksen edustajalta suora kysymys: miksi haluatte tehdä yhteistyötä juuri minun kanssani? Tämä usein selventää yrityksen mainonnan tarkoitusperiä ja tavoiteltua kohdeyleisöä.  

– Selvitä mitä vaatimuksia yhteistyölle on ja halutaanko sisältö tarkastaa ennen julkaisua. Vinkki: jos yritys haluaa tarkastaa materiaalin, tee selväksi minkälaisella meiningillä ja tyylillä sisältöä tuotat. Itselläni ei selkäranka taivu ylitsepääsemättömään ylistämiseen enkä usko edes tällaisen teennäisen ylistyksen edistävän markkinointia millään tavalla.  

– Jos neuvottelujen aikana tulee fiilis, ettei kyseessä taida sittenkään olla oma juttu, älä tee yhteistyötä. Tällaisista ei tule kuin sielunsa myynyt ja naamaan lyöty olo.  

– ”Hosumalla ei tule kuin kusipäisiä kakaroita” sanonta pitää tässäkin tapauksessa erittäin hyvin paikkansa. Käytä neuvotteluihin ja yhteistyön suunnitteluun aikaa. Tämä helpottaa huomattavasti itse yhteistyön toteutusta.  

Toivoisin vaikuttajien hintoihin avoimuutta. Ei ole kenenkään etu, että hintoja pimitetään eikä edes kavereiksi kutsutut henkilöt avaa hintojaan kuin pintapuolisesti. Tämäkin taitaa olla osa suomalaista tapaa, jossa raha-asioista tai tulotasosta ei puhuta edes velipojalle.  

Liity keskusteluun

Liity keskusteluun

YLÖS

OSTOSKORI 0